Trading System In The Indian Ocean


Handelsvärlden i Indiska oceanen. Asien befolkning 1500 var fem gånger så stor som västeuropa 284 miljoner jämfört med 57 miljoner och förhållandet var ungefär 1600. Det var en mycket stor marknad med ett nätverk av Asiatiska handlare som verkar mellan Östafrika och Indien och från östra Indien till Indonesien öster om Malacca-stränderna, var handel dominerad av Kina. Indiska fartyg var inte robusta nog att klara tyfonerna i Kinesiska havet och inte tillräckligt beväpnade för att hantera pirat verksamhet utanför Kinas kust, se Chaudhuri, 1982, s. 410. De portugisiska fördrivna asiatiska handlarna som hade levererat kryddor till Röda havet och Persiska viken för vidareförsäljning till venetianska, genoese och katalanska handlare. Men det var bara en bråk, kanske ett kvart, av asiatisk handel i en grupp av varor Dessutom var handel inom asiatiska vatten i textilier, porslin, ädla metaller, mattor, parfym, smycken, hästar, trä, salt, rå silke, guld, silver, medicinalväxter och många andra råvaror. Spicehandeln var därför inte den enda handelsmöjligheten för portugisiska, eller för de andra senare europeiska handlarena holländare, brittiska, franska och andra som följde silke och porslin spelade en ökad roll och i den sjuttonde och artonde århundraden, textilier och te blev väldigt viktiga. Det fanns möjligheter att delta i handeln med asiatisk handel. Under 1550-talet till 1630-talet var denna typ av handel mellan Kina och Japan en särskilt lönsam inkomstkälla för Portugal. De asiatiska handlarna var bekanta med säsongsbetonade vindmönster och problem i Indiska oceanen, det fanns erfarna piloter, vetenskapliga verk på astronomi och navigering och navigationsinstrument som inte var mycket sämre än de portugisiska. Från Östafrika till Malakka på de smala sträckorna mellan Sumatra och Malaya, asiatisk handel genomfördes av handelsmän som drivs utan väpnade fartyg eller signifikanta störningar från regeringarna Alth ough södra Indien, där portugisiska började sin asiatiska handel, styrdes av Vijayanagar Empire, villkor för kusthandeln fastställdes av ledare av mycket mindre politiska enheter, som fick inkomst genom att erbjuda skydd och marknadsföringsmöjligheter till handlare. av Vijayanagar och senare Moghul-riket härrörde från landskatter och de hade inget betydande ekonomiskt intresse för utrikeshandeln. I Kina och Japan var situationen annorlunda. Asiatiska handlare som drivs i ömsesidigt interaktiva samhällsnät med etniska, religiösa, familje - eller språkliga band och en opportunistisk vinstkoncentration I detta avseende var deras handelsvanor inte mycket annorlunda än de av venetianer eller judiska handlare i den arabiska världen i Medelhavet. I västra Asien och Mellanöstern var köpmännen i allmänhet araber och muslimer, men längre öst inkluderade de Gujarati vaniyas, Tamil och Telugu Chettis, syriska kristna från sydvästra Indien, Chin ese från Fukien och närliggande provinser Om de betalade för skydd och marknadstillträde fann de att de var fria att handla Om skyddet blev för dyrt hade de vanligtvis lite utrymme för att flytta på annat håll. Det portugisiska handelsnätverket var annorlunda i två avseenden. Det bestod av en sträng starka befästa baser kopplade till en flotta med beväpnade fartyg, så marknadskrafterna modifierades genom tvång Till skillnad från de asiatiska handelssamhällena eller i de europeiska handelsföretag som trängde in i Asien vid ett senare tillfälle var Portugal inblandad i religiös evangelism. det portugisiska handels imperiet grundades år 1510 vid den fångade arabiska hamnen i Goa, en hamn halvvägs upp i västindiska kusten, som var en portugisisk koloni i nästan 460 år. Det var den portugisiska vicekontorens bostad och från 1542 var det högkvarteret av Jesuitordern för all sin verksamhet i Asien, Malacca, hamnen som styrde handel och frakt från Indien till Indonesien och C Hina, fångades i 1511 och hölls fram till 1641 när den togs av holländarna. En bas grundades på Jaffna i Sri Lanka för handel med kanel. De flesta portugisiska transporter av peppar och ingefära härstammar från Indiska Malabar-kusten, men för högre värde kryddor de fick en bas vid Ternate i Moluccasna mellan Celebes och Nya Guinea för handel med nötkreatur, muskot och mace. Indian Ocean Trade Routes. Indian Ocean Trade Routes. Webbhandeln över Indiska oceanen, drivs av monsunvindarna Kallie Szczepanski. Indiska oceanens handelsrutter förbundna Sydostasien, Indien Arabien och Östafrika Från åtminstone det tredje århundradet f. Kr. flyttade långdistanshandeln över en rutt av linjer som kopplade alla dessa områden samt östra Asien, särskilt Kina Långt innan européerna upptäckte Indiska oceanen, handlare från Arabien, Gujarat och andra kustområden använde triangelseglade dhows för att utnyttja säsongsmonsongvindarna. k, porslin, kryddor, slavar, rökelse och elfenben - också till inlands imperier. I den klassiska eran omfattade stora imperier involverade i indiska oceanen handeln Mauryan Empire i Indien, Han-dynastin i Kina, Achaemenid Empire i Persien och det romerska riket i Medelhavssilken från Kina graced romerska aristokrater, romerska mynt blandas i indiska skatter och persiska juveler dyker upp i Mauryan-inställningarna. En annan viktig exportprodukt längs de klassiska indiska handelsvägarna var religiös tanke buddhism hinduism och jainism spridas från Indien till Sydostasien, som förmedlas av handlare snarare än av missionärer, skulle islam senare sprida sig på samma sätt från 700-talet CE. Indian Ocean Trade i medeltiden. En omanihandel dhow John Warbarton-Lee via Getty Images. Under medeltiden era, 400 - 1450 CE, handel blomstrade i Indiska oceanen bassängen Uppkomsten av Umayyad 661 - 750 CE och Abbasid 750 - 1258 kalifater på den arabiska halvön tillhandahöll en kraftfull västerländsk nod för handelsvägarna Dessutom var islam värderade köpmän som profeten Muhammad själv var en näringsidkare och husvagnsledare och rika muslimska städer skapade en enorm efterfrågan på lyxvaror. Samtidigt betonade Tang 618 - 907 och Song 960-1279-dynastierna i Kina också handel och industrin, utveckla starka handelsbanden längs de landsbaserade silkesvägarna och uppmuntra sjöfartshandlingarna. Songhärskarna skapade till och med en kraftfull imperialistisk flottor för att bekämpa piratkopiering i östra änden av vägen. Mellan araberna och kineserna blomstrade flera stora imperier baserade sig huvudsakligen på sjöfartshandel. Chola-riket i södra Indien bländde resenärer med sina rikedomar och lyxiga kinesiska besökares rekordparader av elefanter täckta med guldduk och juveler som marscherade genom stadsgatorna. I det nu Indonesien byggde Srivijaya-riket nästan helt på beskattning handelsfartyg som rörde sig genom de smala palatserna i Malacca Even Angkor baserade långt inåt i Kambodjas karmers hjärta, använde t han Mekong River som en motorväg som bundet den till handeln i Indiska oceanen. För århundraden hade Kina för det mesta tillåtit utländska handlare att komma till det. Tillsammans önskade alla kinesiska varor och utlänningar var mer än villiga att ta sig tid och besvär av att besöka kustkinesen för att skaffa fina silke, porslin och andra föremål. I 1405 skickade emellertid Yongle kejsaren i Kinas nya Ming-dynasti den första av sju expeditionerna för att besöka alla stora imperialistiska handelspartner runt Indiska oceanen. Ming skattefartyg under admiral Zheng Han reste hela vägen till Östafrika, ta tillbaka emissaries och handla varor från hela regionen. Europe Intrudes på Indian Ocean Trade. Marknaden i Calicut, Indien, i slutet av sextonde århundradet Hulton Archive Getty Images. I 1498 gjorde konstiga nya marinörer sitt första utseende i de indiska oceanens portugisiska sjömän under Vasco da Gama avrundade den sydliga punkten i Afrika och vågade sig till nya hav. Portugisiska var ivriga att delta i handeln med indiska oceanen, eftersom den europeiska efterfrågan på asiatiska lyxvaror var extremt hög. Men Europa hade inget att handla. Folket runt Indiska oceanen hade inget behov av ull - eller pälskläder, strykjärnspottar eller de andra dåliga produkterna av Europa. Som ett resultat tog portugisiska in i Indiska oceanen handel som pirater snarare än handlare. Med hjälp av en kombination av bravado och kanoner tog de hamnstäder som Calicut på Indias västkust och Macau i södra Kina. Portugisiska började råna och förtrycka lokala tillverkare och utländska handelsfartyg, som skildes av den mauriska erövringen av Portugal och Spanien, såg de muslimer i synnerhet som fienden och tog varje tillfälle att plundra sina fartyg. I 1602 uppstod en ännu mer hänsynslös europeisk makt i Indiska oceanen Holländska Östindienska företaget VOC I stället för att insinuera sig i det befintliga handelsmönstret, som portugisiska hade gjort, sökte holländarna ett totalt monopol på lukrativa kryddor som mutter me och mace I 1680 gick britterna in med sitt brittiska östindiska företag som utmanade VOC för kontroll av handelsvägarna. Eftersom de europeiska makterna inrättade politisk kontroll över viktiga delar av Asien, vände Indonesien, Indien Malaya och mycket av Sydostasien in i kolonier, ömsesidigt handel upplöst Varorna rörde sig alltmer till Europa, medan de tidigare asiatiska handelsrätterna växte fattigare och kollapsade. Det två tusen år gamla handelsnätverket för indiska oceanen var förkrossat, om inte helt förstört. Visa fullständig artikel. Trafikrutor på Indiska oceanen. Till logga in för att lägga till din kommentar. Transcript of Trade Routes på Indiska oceanen. Sea Handel i Indiska oceanen 500 CE - 1500 CE Av Sean Gibbons, Zoe Chapman-King, Michael Lee, Nikita Welch, Zach Peckham och Destiny Smith Vem Kina Sydostasien Indien Östafrika Medelhavsbassängen Hur köpmän från det romerska riket bosatte sig på Afrikas östkust. Säljarena reste sällan långa sträckor över Indiska oceanen, tills de upptäckte de förutsägbara monsoonsna Monsoonsna var tunga vindar som reste sydväst på vintern och nordöstra på sommaren De tillät köpmännen att snabbt resa från Indien till Östafrika beroende på årstid När den kinesiska regeringen började återuppliva under Tang-och sångdynastierna, sjöfartshandlingarna inom regionen ökade. De svarta civilisations stadsstatliga regeringarna konkurrerade med varandra för handelsdominans i regionen. Arabiska riket ökade handeln i regionen starkt, eftersom islam stödde handel, vilket ledde till att islam spred sig utmed handelsvägarna Regeringens roll i det indiska oceanets handelsnätverk kinesiska uppfann större fartyg och den magnetiska kompassen och tillförde också fart i kommersiell tillväxt. Större fartyg innebar mer last och kryddor över havet och över hela världen och den magnetiska kompassen att känna till vilken riktning de ska gå till New Technologies i Indiska Ocean Trade Network Environmental Factors i Indiska Oceanen n Handelsnätverk Varor som transporteras genom Indiska oceanen Handelsnätverk Varor från Medelhavsbassängen Keramik, Vin, Guld, Olivolja, Glasvaror Östafrika Elfenben, Guld, Järnvaror, Slavar, Kvarts, Sköldpaddor, Leopard Skinn Arabia Frankincense, Myrra, Parfymer Indien Korn , Elfenben, Ädelstenar, Bomullstekst, Kryddor, Timmer, Sköldpaddor SE Asia Asi, Sandelträ, Klovar, Muskat, Mace Kina Silke, Porslin, Te Vem transporterade varorna och hur monsoner gjorde handel möjlig, blåser starka vindar österut på sommaren och västerut på vintern. Övriga folk lärde sig att handla så fort man förstod monsunerna, fick sätt att bygga fartyg och navigera genom havet. Miljöer som var anslutna till Indiska havet skapade behov av olika varor och gjorde handel mellan dem mer essential. Eurasians förde kristendomen till Sydostasien efter att ha funderat hur monsoons work. Monsoons dikterade hur snabbt människor, idéer och varor kunde resa och var de kunde t ravel vid tiden av året Spridningen av nya grödor, djur och sjukdomar som drabbade Indiska Ocean Trade Network Den framgångsrika spridningen av nya grödor var inte så populär förrän efter 1500 CE Även om silke gjorde det sånt från Kina till Indien. som kamel introducerades i Nordafrika och Sahara, vilket gjorde handeln inlandet effektivare. Bubonplaggen var en stor bakteriell infektion spridde mina loppor Allmänna kartor över Indiska oceanens handelsnät Arabiska indiska kinesiska rollen av städer och stadscentrum i indiska Ocean Trade System Entrepts Monsoon Map Mycket av handeln i regionen var mellan köpmän i olika stadscentrum som hade mer gemensamt med varandra än människor från sitt eget hemland. Enskilda städer, inte nationer kopplade till indiska oceanen. i svavilsk civilisation bestämdes av den rikedom de tjänade från handel. Mer presentationer av Trade Route Indian Ocean.

Comments

Popular Posts